En gammal, inte speciellt effektiv metod att få det att se välstädat ut hemma är att sopa saker under mattan; damm, smuts och kanske en och annan lego-bit och kaksmula.
Vår politiska elit har dock kunnat utveckla denna metod eftersom de är så välavlönade.
De köper en ny matta och lägger över sådant de inte vill ska synas.
Nyligen var det parmiddag hemma hos Löfvens och Morgan Johansson och Annika Strandhäll var mäkta imponerade över inredningen.
Annika: ”Men Stefan, så ombonat ni har det. Mattor överallt. Lager på lager”.
Stefan: Höhöhö, ja visst är det mysigt. Vi hinner ju aldrig städa här hemma. Och RUT-avdrag törs man ju inte använda, det skulle se illa ut. Men matthandlaren nere på gatan har alltid rea, så blir det inte så dyrt. Ännu billigare blir det ju om jag inte vill ha kvitto.
Morgan: Men Stefan …
Stefan: Ja vadå? Klimatet!
Morgan: Klimatet, vad har det med det hela att göra? Inget kvitto!?
Stefan: Matthandlaren frågar alltid om jag vill ha kvitto eller om jag bryr mig om regnskogarna. Tänk om alla tackade nej till kvitto så många träd som skulle sparas! Nej, nu sätter vi oss till bords. Det blir korv med bröd.
Annika: Det ska bli gott. Och jag måste säga det igen. Det blir så ombonat med alla dessa lager av mattor. Visst, det blir lite lågt i tak, men det gör det bara mysigare. Och du har väl inga problem med att takhöjden är så låg Morgan (klappar sin moatjé på huvudet).
Under middagen utspinner sig ett samtal som leder till att de närvarande får en briljant idé. Löfvens idé om att man istället för att städa och rengöra bara köper en ny matta och lägger ut skulle ju kunna överföras till hela samhället.
I morse kunde jag i statsradion att man redan börjat rulla ut den lösningen över landet.
I nyheterna bekymrade man sig över skolsegregationen.
Inslagets utgångspunkt var att skolsegregation är fel och att den beror på bostadssegregation.
Utifrån denna ståndpunkt granskar sedan ett antal av landets kommuner. Alltså är det bra att stänga skolor som är “segregerade” och flytta eleverna eller öppna en ny skola.
Om den gamla mattan inte döljer problemen, köp en ny.
Om nu reportrarna vore objektiva och intresserade av att söka fakta kunde de ju undersökt frågor som:
– vad händer om man placerar elever med en helt annan bakgrund tillsammans med elever som är uppväxta i ett svenskt kulturellt sammanhang?
– är lärarna kapabla att hantera skillnaderna i kultur?
– är lärarna kapabla att hantera skillnaderna i språkkunskaper?
– är lärarna kapabla att hantera skillnaderna i kunskapsnivå?
– hur är det med bråk, stök och våld på “icke-segrerade” skolor?
Ingenstans i reportaget ställs frågan dessa frågor – istället är den självklara utgångspunkten att det är bra om elever med en icke-svensk bakgrund får gå på samma skola som elever som talar svenska. Det löser allt.
En flicka på en skola i Malmö får säga att: “Det är fint att man får lära känna andra från hela Malmö”.
Därmed är allt sagt som behöver sägas. Ett barn får konfirmera att det som sker är barock rätt.
På så sätt etableras det som en sanning att så blandade skolor som möjligt är det bästa för alla elever.
En ny matta har lagts ut.