Många har deltagit i demonstrationer eller upplopp till stöd för Back Lives Matter denna varma sommar. Över hela världen har de då och då stannat upp för att svalka sig. Kanske ta en glass.
Det självklara valet har antagligen varit en glass från Ben&Jerry. Företaget har i fyrtio år lyckats öka sina marknadsandelar i hela världen genom att följa med i protesttrenderna. Det som upprört demonstranterna för tillfället har ofta lett till att Ben&Jerry skapat en smak som anspelat på frågan.
När det gäller Black Lives Matter-rörelsen fick den Ben&Jerrys helhjärtade stöd redan 2016. I ett uttalande från företaget deklarerades:
”Systematisk och institutionaliserad rasism är de avgörande frågorna när det gäller mänskliga och sociala rättigheter i vår tid. Vi har insett att om man är tyst om våldet och hoten mot svarta människors liv är man medskyldig till detta våld och dessa hot.”
Många anklagar företag i dag att av opportunistiska skäl haka på Black Lives Matter-rörelsen. Men Ben&Jerry har funnits där sedan begynnelsen, och varit med och utformat budskapet. Drivit på.
De förstod långt innan alla andra företag vikten att att ha en tydlig politisk profil som tilltalar växande grupper – och att inte tveka att bidra till att dessa grupper växer.
Ben&Jerry var inte bara ett av de första företagen som riktade in sig på progressiva människor – det var från början i sig själv en aktivistisk organisation.
Hösten 2018 lanserades Pecan Resist där en del av intäkterna gick till organisationer som protesterade mot Donald Trump. Smaken? Chokladglass med bitar av vit och mörk mjuk kola, valnötter och kolatäckt mandel.
Ben&Jerry har dessutom på sitt alldeles egna sätt bidragit till att bekämpa vitas privilegier.
Företaget bildades i Burlington, Vermont 1978 av Ben Cohen och Jerry Greenfield.
I maj 2019 skapar Ben&Jerry Dairy Advisory Council. Ett råd som ska samla personer som ska garantera att företaget får sina råvaror från producenter vars lantbruk kännetecknas av ”bästa tänkbara djurhållning”, värnande av den biologiska mångfalden och bra villkor både för bönder och lantarbetare.
Detta råd bildas alltså 41 år efter det att Ben&Jerry grundats.
Det har varit 41 år av idogt kampanjande för för att rädda klimat, flyktingar och utrotningshotade djur och växter.
Det har också varit fyra årtionden då Ben&Jerry hårt pressat mjölkbönderna i Vermont.
Sedan 1978 har 3000 familjer som levt på att vara mjölkbönder fått lämna sina gårdar.
I dag finns det bara 800 kvar i delstaten.
Det som försvunnit är inte bara arbetstillfällen utan ”ett sätt att leva”, och ”människorna förlorade sin värdighet också, eftersom de lämnade land som generationer innan dem brukat. Och de ville inte vara de sista som gjorde det.”, som Michael Colby, ordförande för organisationen Regeneration Vermont förklarade förra året. Organisationen vill bevara och försvara delstatens familjejordbruk och skydda miljön.
Det är mål som Ben&Jerry inte delar. De betalade förra året mjölkbönder 30 cent per liter mjölk, men den kostade 44 cent att producera.
Ben&Jerry använder de stora industriella anläggningarnas produktionskostnader som riktmärke. De globala mejerijättarna kan givetvis producera mjölken billigare än ett ekologiskt familjejordbruk i Vermont.
När Michael Colby under ett år av förhandlingar med Ben&Jerry framförde att de borde ta det ansvar för miljö och människor de alltid talade om i alla andra sammanhang svarade Ben Cohen: ”Då kan vi inte maximera vinsten”.
Samtidigt som Ben&Jerry kräver social rättvisa för svarta bedriver de en inköpspolitik som driver tusentals vita familjer från deras hem och försörjning. Och det sker i en delstat där Ben&Jerry är en ekonomisk maktfaktor. En stat där de spelar roll. Där deras handlingar kan vara avgörande.
Representanter för mjölkbönderna påpekar att Ben&Jerry inte är vilket företag som helst. Deras stora tillväxt har berott på att de marknadsfört sig som ett företag som tar ansvar för miljö och människor – och de kräver av andra att de tar detta ansvar.
Miljöfrågor har också varit viktiga för Ben&Jerrys varumärke.
1988 lanserade de Rainforrest Crunch, som med sin smaksättning av cashewnötter och paranötssmör skulle få oss att uppmärksamma Amazonas.
Baked Alaska skulle med sin kombination av vaniljglass och marshmallows påminna oss om smältande polarisar och hotet mot isbjörnar.
Save Our swirled var tänkt som ett glass-SOS; hela planeten är på väg att gå under.
Men på hemmaplan, i Vermont, har Ben&Jerry varit mindre bekymrade om miljön.
Det beräknas att det kommer att kosta 20 miljarder kronor för delstatens invånare att återställa den starkt förorenade stora insjön Lake Champlain.
Merparten av utsläppen som orsakat skadorna kommer från de stora mjölkproducenter och mejerier som levererar till Ben&Jerry.
Än har de inte lanserat någon smak som ska påminna den som äter glassen om att familjejordbruken i Vermont är hotade, liksom statens största sjö.
Men i juni publicerade företaget en deklaration där man togs upp att man redan 2016 ställt sig på BLM:s sida, och i det nya uttalandet kräver företaget att det vita Amerika kollektivt måste erkänna sitt vita privilegium och ta ansvar för sitt förflutna och den påverkan det har på det närvarande.
Samtidigt i Vermont avvecklar mjölkbonden Rodney Graham sin gård. Han säljer Jersey- och Holsteinkorna. Han förklarar att han en längre period fått låna pengar för att hålla gården i gång. Han får för lite betalt för sin mjölk. Det går bara inte.
Men det är inte bara en fråga om ännu en mjölkbonde som ger upp. Rodney Graham är också medlem av delstatskongressen.
När han lägger ner sin gård innebär det att för första gången i Vermonts historia finns det inte en aktiv mjölkbonde i den lagstiftande församlingen.